Blogi

Miksi HR-osaamista palveluna?

Työmarkkinat muuttuvat ja perinteinen malli, jossa kaikki osaaminen on oman väen hallussa, ei ole enää ainoa mahdollinen – usein ei lainkaan mahdollinen. Alati muuttuvassa ja mutkistuvassa maailmassa osaamisvaatimusten kirjo levenee ja syvenee, ja on entistä vaikeampi varmistaa, että kaikki tarvittava osaaminen on, pysyy ja kehittyy omassa talossa. Toisaalta projektimainen tai muutoin luonteeltaan tilapäinen työ lisääntyy. HR ei ole näille trendeille immuuni.

HR-osaamisen ostamiseen palveluna onkin monia syitä: 

    • Laadullinen tarve: jokin erityisosaaminen on tarpeen kertaluontoisesti tai harvoin, jolloin ei kannata panostaa sen kasvattamiseen omalle tiimille. Esimerkkejä tällaisista voivat olla vaikkapa liikkeen luovutusten HR-asiat, HR-järjestelmäprojektien vaatimukset tai laadullisiin kehityshankkeisiin liittyvät osaamistarpeet.
    • Nopeus: Saat osaamisen heti valmiina verrattuna siihen, jos hankkisit sen omaan tiimiin rekrytoimalla tai kouluttamalla – näistä molemmat syövät sekä aikaa että rahaa ennen kuin osaaminen on käytettävissä.
    • Määrällinen tarve: Projektiluontoinen tai muutoin tilapäinen tarve lisäresurssoinnille. Vaikka osaamista normaalitilanteessa olisi, joskus kysyntä ylittää tarjonnan, ja on paikallaan hankkia vahvistusta.
    • Joustavuus: Ostat osaamista vain siinä määrin kuin tarpeen; ei ”joutokäyntiä”. Palvelusopimus on vähemmän sitova kuin työsopimus eikä siihen liity samalla tapaa muita työoikeudellisia velvoitteita kuin työsuhteeseen esimerkiksi irtisanomisaikojen tai -perusteiden osalta. 
    • Rikastuttaminen: Oman organisaation ulkopuolelta tuleva osaaja voi tuoda oman kokemustaustansa pohjalta uusia näkemyksiä HR-tiimiin. HR-konsultointia voi hankkia myös ihan pelkästään tähän tarkoitukseen, sparrailuun.
    • Ulkopuolinen näkökulma: Joissain tilanteissa on hyvä ottaa mukaan joku organisaation sisäpolitiikan ulkopuolelta.
    • Kustannustehokkuus: Maksat vain siitä työstä, mitä saat. Mm. nämä oman väen työvoimakustannuksiin kuuluvat kulut ja riskit jäävät palvelun tarjoajalle (joka toki saattaa ottaa niitä huomioon hinnoittelussaan):
      • Loma- ja sairausajan sekä muiden poissaolojen aikaiset palkkakulut
      • Työkyvyttömyyseläkekustannusriski
      • Osaamisen ylläpitämisen ja kehittämisen kustannukset, ml. kurssimaksut ja käytetty aika (asiakas yleensä kattaa kustannukset asiakkaan vaatimien koulutusten osalta, kuten asiakaskohtainen tietoturvakoulutus)

Vektorigrafiikkakuva, jossa mukaeltuja ihmishahmoja ja kuva-aiheita. Teema yhdessä tekemisestä ja työskentelystä, eli yhteistyöstä. Kuvassa palapelin paloja rakenteena, joita jokaine n ihmishahmo omalla tavallaan työstää.